Saturday, February 19, 2011

kami tak cekap ek?

Harapnya x la terlambat untuk aku di sini nak mengucapkan salam maulidur rasul kepada semua muslimin muslimat. Alhamdullilah, diri ni sehingga kini masih lagi dengan izin Allah untuk merasai nikmat terbesarnya, iman dan islam dan terus berjuang dlm agamaNya..insyaAllah..

Semester yang baru ni, kitorang kat sini dijamukan dengan subject2 baru, antaranya topografi anatomy aka topan (antara subject yang mampu menjejaskan iman..hehe), hygiene, medicine of catastrophy dan radiology. Lebih menarik lagi, 3 subject yang awal tu 100% dalam bahasa rusia. Tapi xpelah, ayat hikmah typical mak aku, "kalau orang lain boleh buat, kenapa kita x boleh", akan tetap aku apply dalam diri ni..insyaAllah..

Kepada mereka yang x tau, baru2 ni, kitorng pelajar2 kat rusia amnya terkejut bila dalam minggu ni, surat khabar berita harian, page depan, keluarkan isu pelajar perubatan luar negara (rusia) x cekap.. Dan lagi menusuk kalbu, bila ada komen2 hangit yang x berapa sedap nak dengar.. Dikatakan kitorang ni x mantop dalam handling patient, dan banyak melancong..(*krik..krik*).. mentang2lah kitorang ni baru balik cuti, mesti depa jealous tengok kami la tuh.. hehe.. Tapi, ape2 pun, aku nak berterima kasih jugak kepada mereka yang decide untuk publishkan isu ni.. Bukan apa, mostly, apa yang dia cakap tu memang betul pun, kitorang kat sini practical memang macam haram pun (based on pengalaman2 senior, aku x pernah buat lg..insyaAllah this year..huhu).. Dan disebabkan digembar gemburkan masalah ni, barulah adanya action untuk menjernihkan keadaan, ni kira win-win situation la jugak ni. and at the same time, aku yang baca komen2 tu, cubalah untuk ambik juga apa yang boleh diambik. contohnya, dia kata ilmu x lekat.. memang betul sangat tu.. bila habis exam je, tutup buku, lepas tu bersemadilah buku dan ilmu tu dalam rak2 buku tersebut..

Oklah, cukup kat sini ye.. nak sambung men"translate" buku topan besar tu.. arrrrr

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

About Me..ek?!

My photo
moscow, Russia
Pelajar perubatan tahun 5, 1st Moscow State Medical University (MSMU), Rusia. Anak jati Negeri Sembilan. Masih lagi belajar dan belajar dan belajar dari kehidupan ni.