Tuesday, July 20, 2010

Bandung Sini Sana


Family Pakcik Sani

Assalamualaikum dan selamat semua..Lama ek tak update blog. Last week untuk family day yang ke-2, keluarga pakcik Sani bercuti ke Bandung. Sayangnya disebabkan tarikan utama di Bandung adalah bershopping, jadi beberapa anak2 buahku "terpaksa" ditinggalkan di Malaysia..kesian mereka..

Since dah masuk alam dewasa dan lebih matang ni, boleh dikatakan ni 1st time travel bersama keluarga yang besar luar dari Malaysia, and I tell you, terbaeek!! Semua benda 100% di cover oleh abang2, makan sedap, tempat tinggal mantap, transport hebat, kerja lain cuma seat back & relax.. Tak dinafikan kalau travel bersama kawan2 tu jauh lebih seronok, sebabnya lebih adventure sebab semua kena buat sendiri, tapi sekali sekala dilayan sebagai puteri ni seronok jugak..*hikhik*

One thing yang bagi aku menarik sepanjang kat Bandung ni adalah jalan raya dia yang sangatlah kecil, berlubang2 dan berpusing. Cukuplah aku 3-4 hari je kat sana, kalau lebih lagi memang termuntah2 dah dalam coaster tuh. Bayangkan, jalan yang hanya selebar jalan2 di kawasan perumahan tuh, dan sepanjang jalan tu ada je rumah2 yang dijadikan kedai2, dan depan rumah tu pulak ada lagi gerai2, memang pening nak tengok.

Yang keduanya, aku perasan bahasa Indonesia ni sangat direct. Contohnya,

-hospital = rumah sakit
-klinik bersalin = bidan
-toilet lelaki = kencing pria
-kedai gigi palsu
-zoo = kebun binatang

dan lain2 lagi, senang je orang nak faham.

First day sampai dah petang, disebabkan oleh flight yang asyik tertunda, so tak dapatlah nak buat banyak sangat, dan selepas check in, terus pergi makan kat Restoran Daun Pisang. Disebabkan malam, environmentnya yang sememangnya cantik, ditambah lagi dengan sinaran rembulan, subhanaAllah memang cantik. Dengan perut yang dari tahap lapar kepada kebulur, dapat pulak makanan yang sedap, memang terasa nikmat Allah tuh..

Hari2 seterusnya dipenuhi dengan shopping..dan shopping..dan shopping.. Sampai anak buah aku tu tanya,"Kenapa asyik turun kat kedai jer...?" Barulah aku tau, rupa2nya abang2 aku ni lagi hebat bershopping, mengalahkan isteri masing-masing..hehe..lepas geram la tuh..

The next day lagi, kitorang naik pulak gunung, namanya Tangkuban Perahu. Sebabnya kalau dari jauh, kelihatan gunung tu seperti perahu yang tertangkup/terbalik. Bandung ni rupa2nya dikelilingi oleh gunung2 berapi yang masih active..so bayangkanlah, kalau sekali meletup semua2 gunung berapi tuh, memang hilanglah Bandung ni..

Last day, sebelum balik, kami singgah sebentar di kedai Kartika Sari. Kedai ni jual makanan2/ole2 untuk pelancong. Dan selain kerepek2 yang pelik2 namanya tuh (cth: urat sapi/lembu, kulit sapi...dgr nama macam geli jer), benda utama yang dijual kat sini adalah brownies.

As a whole, tak seperti tahun lepas di Pulau Tioman, trip kali ni x terasa sangat family day nya, sebab sampai je kat satu shopping center/factory outlet, semua dengan family kecil masing2 berpecah ke tempat lain2.. So permintaan ibu, nak buat barbeque pulak kat rumah je nanti..oooh I can't wait!!!

Pemandangan dari jambatan apetah namanya..

Mencari rezeki

Pandang kiri..pandang kanan..pandang kiri..barulah melintas!

Tangkuban Perahu, kawah gunug berapi

nasi padang

memori daun pisang..lalala

Pasar Baru

Kartika Sari

x sangka sangat sedap!

p/s balik2 je sakit perut, ibu demam2.. huhu.. saguhati daripada Bandung!

7 comments:

Anonymous said...

salam..

wah menarik bila tgk gambar tu..harap2 dapatlah di posting gambar yg menarik lagi

selamat bercuti

nur hidayah rosman said...

haha..
part bahasa indonesia yang direct tu lawak..;D

i.am.me said...

suara sepi: wsalam, tq! =)

dayah ros: lawak kan... banyak lagi, tapi lupe dah..hehe

izyantyPersonalTaste said...

best shoping, nak p gak huhuhu...

i.am.me said...

izyanti: best2, make sure bwk duit lebih2..hehe

Sergey said...

Посмотрел..., и сразу захотелось в путешествие по Азии , все выглядит очень красивым и интересным и еще конечно хочется дуриан попробовать)))

i.am.me said...

xaxaxa, да дуриан это самый главный когда быть в азии, особенно в Малайзии!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

About Me..ek?!

My photo
moscow, Russia
Pelajar perubatan tahun 5, 1st Moscow State Medical University (MSMU), Rusia. Anak jati Negeri Sembilan. Masih lagi belajar dan belajar dan belajar dari kehidupan ni.