Sunday, July 25, 2010

kampung..durian..kambing..sambal tempoyak..


Sebelum diserang...


Assalamualaikum, dan selamat semua. Kelmarin balik kampung, pokok durian kat halaman depan rumah tu pulak (yang lama btul x gugur2) akhirnya jatuh ke tanah jua. Dan selepas sepupu aku bertungkus lumus berebut2 durian tu dengan beruk2 kat kampung tuh, dapat jugak kitorang buat sedikit pesta durian, and I tell you, durian kampung ni memang favourite aku! (untuk aku yang not a big fan of durian, only certain type jer.. yelaahh orang Moscow la katakan..haaaak tuih..hehe..gurau2) Dan part yang paling seronok bila makan durian ini adalah bila dah selesai makan durian tuh, mesti minum pulak air yang dituang ke dalam kulit durian tuh, katanya untuk menyejukkan badan lepas panas2 makan durian tersebut..

Belakang kampung aku ni pulak ada kambing. Sejak kecil lagi aku memang suka main dengan binatang2 yang jarang aku jumpa kat rumah. So kambing ni termasuk dalam salah satu list aku tuh.. Dan yang menariknya, pak ngah aku ada pulak bela "kambing barat". Aku panggil nama dia camtu sebab kalau perasan dalam cerita2/movie2 orang putih yang ada tunjuk pasal kambing seakan2 kambing pak ngah aku ni lah.. dah la badan putih bertompok coklat, x ke macam orang mat salleh tuh..heh heh heh..mat salleh=kambing..

Disebabkan aku dan abang aku ni ibarat orang yang jarang2 balik kampung, aka perasan special, mak ngah dan sepupu aku pun bertungkus lumus masakkan lauk special untuk santapan. Mereka masak sambal tempoyak daun kayu2 (kalau x silap la nama dia). Mungkin kerana lauk pauk tu dimasak dengan penuh kasih sayang, so hasilnya pun fuhh!! boleh terbang kepala..sabar2.. (lupa pulak nak ambik gambar sambal tempoyak tuh..huhu) Sepupu aku kata, lauk sambal tempoyak ni kalau orang dulu2 masak guna 44 jenis daun, dan disebabkan dulu moyang aku selalu makan lauk tu, that's why umur dia boleh cecah sampai 100++.

Minggu ni 2 2 belah kampung aku balik, seronok jugak dapat jumpa saudara mara yang setahun sekali dapat jumpa. Cumanya bila jumpa dengan diorang ni, satu soalan ni mesti wajib ditanya pada aku, "Raya sempat x kat sini?" Dan jawapannya mesti lah x sempat, sampaikan aku cakap x sabar rasanya nak raya kt Moscow, sarcastic!


Selepas selamat diserang

"Kambing barat"

Keluarga bahagia

Zara si-raja-durian dan si-takut-pada segala binatang yg berbulu/berbunyi/bergerak

cili padi hasil projek sepupuku..

p/s hujung minggu ni je berjaya kumpul RM200 as duit raya.. lagi sebulan aku duk sini...kira3..haha

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

About Me..ek?!

My photo
moscow, Russia
Pelajar perubatan tahun 5, 1st Moscow State Medical University (MSMU), Rusia. Anak jati Negeri Sembilan. Masih lagi belajar dan belajar dan belajar dari kehidupan ni.