Thursday, March 17, 2011

appendectomy


Salam =)

Untuk pengetahuan umum, kelas general surgery di bawah bimbingan Govocheva (lebih kurang cmtuh la sebutannya..x ingt da) adalah kelas untuk menunggu, membaca sendiri2, dan kadang2 x perlu pun datang.. Tapi lain pulak yang berlaku harini. Aku yang dah beberapa minggu x gi kelas (atas sebab alasan2 di atas td =P), tetiba menanam azam yang tinggi untuk pergi gak , mungkin dah rindu plak kat cikgu tu kut.. Dan memandangkan beliau yang bagi lecture, so senang la sikit nk kejar cikgu tuh.. Dengan nada selamba aku pun bertanya, "Hari ni kita ada kelas x?", cikgu plak jawab, "kamu nak ke kelas?" (ape punye soalan daaa~) "Of course la cikgu oii! cikgu, saya nk tengok patient boleh x?" and dengan suka citanya cikgu pun kata boleh (senang kerja dia).. Dengan menukar seragam seorang surgeon, (jd pemerhati je padahal) aku dn beberapa lagi yang lain terus masuk bilik OT. Mulanya tengok pembedahan makcik ni, dah tengah jalan da, xtau apa yang berlaku.. Yang nampak cuma intestine (usus)makcik tu terburai je kt luar..bosan la sikit... Tapi x lama lepas tuh, ada plak seorang lagi pesakit baru masuk, "fresh lagi".. Patient ni kene buat appendectomy.. So dapat la kitorang tengok dari A-Z.. Operation berlangsung dalam kurang dari 30 minit.. Tapi sepanjang operation tu, patient tu mcm dalam sedar x sedar duk bergeletar je.. xtau la macam tu normal ke x.. dan kadang2 tu sampai tangan dia hampir nak terlepas daripada ikatan tu.. Dah alang2 aku kat tepi tu, tolong je la pegang tangan pesakit tu supaya x terlepas.. Yang member aku ni pulak pegang kepala dia (sebab dia macam nak bangun) sambil usap2, kata "spokoino2" maksudnya bertenang2, "nedolga2", x lama da.. eceehh.. Itu lah dia.. seronok jugak bila dapat tengok operation ni, sedikit sebanyak membantu untuk menaikkan semangat supaya kita study lebih gigih... yelah, nyawa orang kut di tangan kita... Tapi sehebat mana pun, Allah juga SEGALA-GALANYA.. kan3... =)

hmm, tadi teringin nak ambil gambar, tapi daripada kene sekeh free2, so aku off kan je la hasrat nak cari masalah tuh..


lebih kurang macam ni la tadi, tapi aku admit, doctor tadi buat lagi kemas ah drpd ni.. caya lah!

nota tambahan: lagi satu, bila tengok operation2 ni, buatkan kita lebih cuba untuk jaga pemakanan, jga kesihatan kita.. So, jaga kesihatannya kawan2 =)


p/s OMG!!! ade 3 exam next week!! tough2 plak sumenye tuh... Ya Allah minta permudahkan urusan ku!!! Anda yang membaca ni doakan lah untuk ku ye..

2 comments:

Han Hanni said...

kite tgk pun dah ngeri bedah tu...

eiii...

patut la sy xterpilih ikuti bidang ni..

hihih

i.am.me said...

hehe.. dulu sy ni penakut jugak.. (even skang pun..hehe).. tp bile da tgk lame2, ok jer..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

About Me..ek?!

My photo
moscow, Russia
Pelajar perubatan tahun 5, 1st Moscow State Medical University (MSMU), Rusia. Anak jati Negeri Sembilan. Masih lagi belajar dan belajar dan belajar dari kehidupan ni.