Wednesday, December 28, 2011

Orang baik


Ada lagi ke orang baik kat dunia ni?...

Selalunya yang kita dengar kalau orang ni buat baik mesti ada udang kat celah2 batu tuh... "Baik..Baik ada makna tuh.." Macam dalam cerita P.Ramlee.. Tak macam zaman nenek2 kita dulu, zaman kita sekarang ni bila ada orang asing offer untuk nak bagi bantuan selalunya kita akan tolak. In fact, ibu bapa kita sendiri kata jangan percaya kepada orang2 yang kita tak kenal. Sebabnya zaman sekarang ni, nak jumpa orang yang betul2 baik tuh, agak susah.. Dengan kes ragutlah, rogol, samun, culik.. Nauzubillah...


Tapi ada benda yang paling buatkan aku tersentak, bilamana percutian aku yang lepas di St.Petersburg. Kami yang dengan beg2 besar kami terkial2 nak cari marsyrut (van) yang betul untuk ke arah hostel kawan kami (sebab kami nak tumpang semalam kat hostel diorang). Dengan sebutan yang tak berapa nak fasih, kami cuba untuk bagitau alamat tempat tinggal kawan kami kat pemandu marsyrut tu. Tiba2 datang seorang mamat ni, terus mengofferkan diri untuk nak tolong kitorang.. Kami yang agak kebinggungan ikut je naik marsyrut kepunyaan mamat ni.. Cuma yang peliknya marsyrut tu xde penumpang lain. Hanya kami berempat dan lelaki tuh. Mulanya kami fikir mungkin sebab ni perhentian yang pertama, tapi bila sampai bas stop yang lain, dia x berhenti pulak ambil penumpang lain.. "OMG, apa kita nak buat ni???!! tah2 dia nak culik kita?!!"



Lelaki tu mula menegur sapa dengan kitorang.. Tanya soalan2 typical, kami ni muslim ke, sembahyang ke x, mengaji ke x, dan sempat pulak bertazkirah pendek pasal menutup aurat.. Hmm.. Masa tu nak kata lega sikit pun ada la jugak.. At least lelaki ni seagama dengan kitorang... Perjalanan yang sebenarnya dekat terasa sangaaaat jauh dan lama.. Biasalah kalau dah cuak macam tuh.. Tapi, yang membuatkan aku sangat terharu bila lelaki tu berhentikan kitorang betul2 kat depan pintu hostel kawan kami dan paling best, dia kata x payah pun bayar~! wow, ada lagi orang baik rupanya.. Rasa serba salah pulak bila fikirkan macam2 yang buruk pasal lelaki tuh tadi... huhu...

Tapi apa2 pun, aku bersyukur, walaupun kat luar tu macam2 ragam orang kita jumpa, tapi kat sini aku sentiasa dikelilingi orang2 yang sangat baik kat aku.. *terharu seketika* Harapnya bila kat Malaysia mungkin x jumpa sangat orang2 baik ni, tapi at least aku sendiri cuba untuk buat baik dengan orang lain..insyaAllah...sama2 doakan yer!

oowh yer, ada dalam hadis nabi, cabang iman ada 70, yang paling utama, bila kita sebut La ilaha illallah, dan yang paling rendah bila kita alihkan something yang mengganggu kat jalan.. dalam maksud lain, x semestinya buang batu/kayu kat jalan, tapi boleh jadi apa2 je benda supaya memudahkan orang lain.. gitulah gamaknyer..



Makcik2 ni baik sebab dia x marah bila nak amik gambar dia =P






No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

About Me..ek?!

My photo
moscow, Russia
Pelajar perubatan tahun 5, 1st Moscow State Medical University (MSMU), Rusia. Anak jati Negeri Sembilan. Masih lagi belajar dan belajar dan belajar dari kehidupan ni.