Thursday, September 10, 2009

"this is not diencephalon! ooooih kashmar!!! "


Hari ni aku blajar pasal otak or brain or encephalon. Actually dari last week dah start blajar. Tapi dis week aku blajar pasal semua sulci n gyri yang ader kat kepala hotak kite semua. FYI, sulci n gyri tu macam alur2 yang ader kat otak kite tuh, yang serabut2 tuh.. Ape yang interesting, dalam setiap gyrus2 yang ader kat otak kite nih, ader fungsi yang berbeza2. bayangkanla, structure dia yang macam tuh, tapi bley jadikan hidup kite almost perfect, dengan otak kite wat kerja harian kite, dgn otak kite selesaikan problem2 dgn orang rusia nih..(hehe x abih2), dgn otak jugak kite berkasih sayang..meeow


Itu baru cerita pasal otak, blum nyer part2 dia lagi, tapi kalu aku nak cerita kang da jadi class tutorial online utk anat la plak. Tapi ape yang aku nk focuskan di sini adalah, cewah~, betapa hebat nyer ciptaan yang Allah buat utk kita. Dan betapa sempurna nyer setiap process yang berlaku daripada ciptaanNya. Kekadang aku selalu terlupa, and selalu nak menyalahkan, kenapalah aku macam ni, kenapalah aku macam tuh, tapi bile kite kaji2, kite belek2 buku anat tuh, baru lah tersedar yang kite ni dinugerahkan sgt2 banyak nikmat, cuma kite jer yang x tau.. hmm dat's why lah, aku nak amik medic nih salah 1 tujuan sebab nak tau segala penciptaan Allah (especially diri or badan kite) and at the same time latih diri utk jadi orang yang lebey bersyukur. So kepada kawan2ku or sesape yg m'baca post aku kali nih, sama2 la kite jadikan study kite or urusan, or pekerjaan or as a whole our life ni 1 cara utk mendekatkan diri kite padaNya. So dalam kite wat kerja2 kite, kan best alang2 dapat pahala sekali. so sekian sesi tazkirah pendek dari aku yang x berapa nak pandai bg org tazkirah..ngahaha.. renung2kan dan selamat beramal!!


p/s baru balik dari class anat, mmg cikgu Lydia ku itu "terbaek" dari ladang!! ok aku dah ngantuk~

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

About Me..ek?!

My photo
moscow, Russia
Pelajar perubatan tahun 5, 1st Moscow State Medical University (MSMU), Rusia. Anak jati Negeri Sembilan. Masih lagi belajar dan belajar dan belajar dari kehidupan ni.