Wednesday, February 17, 2010

Langkah kecil kami

Memori Turki: Di hadapan Masjid Sultan Mehmed Fateh


Hari ni, kelas Surgical Care. Kelas hari ni menyedarkan aku betapa pentingnya kita untuk menjaga kesihatan, especially kat negara ni.


Sebelum ni, dalam kelas2 yang melibatkan hospital (e.g. Medical care), kami hanya duduk dalam bilik yg tidaklah besar mana, bukak buku, dengar apa cikgu/doktor cakap dan salin. Tapi hari ni agak berlainan, sebab doktor kami bagi kami peluang untuk masuk ICU.


Mula2, kami tengok doktor tu buka jahitan pada seorang pesakit lelaki. (wad kami adalah untuk abdominal, so basically anda akan lihat ramai pesakit yg pegang perut sambil berjalan). Pesakit itu macam tengah sakit masa jahitan dibuka, tapi kena marah dengan nurse, kesian jugaklah.. Sebab tu la, kalau boleh janganlah sakit kat Rusia ni, orangnyer garang2!!


Dah sudah tuh, kitorang masuk ICU pulak. Basically ramai pesakit yg dah tua dalam wad ni, kami diberi peluang untuk merasa nadi pesakit yang menghidap ischemia. Aku sempat jugaklah merasa nadi pada seorang pesakit yg sangat tua dalam wad tuh (95 tahun)....Tiba2 teringat pulak aku pada wan (panggilan untuk nenek den).


Walaupun tidak banyak yang dapat kami buat untuk hari ini, tapi kalau untuk situasi kami di Moscow ni, tu dah kira hebat la tuh, daripada duduk menunggu x buat apa2.(sedih pulak bila baca balik entri nih..huhu)

p/s memikirkan macam mana lah practikal kami kat Moscow nanti~~

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

About Me..ek?!

My photo
moscow, Russia
Pelajar perubatan tahun 5, 1st Moscow State Medical University (MSMU), Rusia. Anak jati Negeri Sembilan. Masih lagi belajar dan belajar dan belajar dari kehidupan ni.