Saturday, February 27, 2010

Paris "c'est combien?" pt1

Alhamdulillah, sekali lagi aku diberi kesempatan untuk mengupdate dan mengepost blog aku yang seterusnya. Destinasi penjelajahan gadis ber-6 diteruskan pula di Paris (sebutannyer paghi..kepada mereka yang pelat R, ada mungkin mempunyai darah orang France yg juga pelat menyebut R.)

Paris, sebuah bandar yang boleh kata MIMPILAH kalau aku dapat pergi, dan rupa2nya mimpiku menjadi kenyataan. Dah ada dah bekas tapak kaki aku di bumi France ni. So 1st impression kami, memang terbaik. Sebab sampai2 je di airport untuk passport control dimana tmpat yg paling mendebarkan(sebab kt russia sgt strict n x semenggah, x pasal2 je dia tahan passport kite, memang *%^%$&!), tp alangkah terkejutnyer kami bila sampai2 je kt counter tu, pegawai tu bg salam. Alhamdullilah, ramai betul Islam di sini. Even sampai2 masuk airport tu je da ade orang tegur kami, "dari Malaysia?", "Apa khabar", memang hebat juga negara kita di sana.
Syukur juga sebab sampai2 di Paris, cuaca x sesejuk di Istanbul, so semua orang da relax dan mampu berfikir secara rasional kembali.
Tempat pertama yg kitorang patutnye pergi adalah Disneyland!!! Tetapi seperti ayat al-Baqarah 216, kami pun melawat ke tmpat2 lain. Antaranya:

Ni luar musee du Louvre. Anda ingat cerita Da Vinci Code?

x sure sgt, tp salah satu Arc.

Anda ingat Phantom of the Opera? Ni la tamannya dalam cerita tuh


Salah satu church yang famous - Le Madeleine

Gallerie La Fayette, (shopping complex)
tp kitorang x amik plak gambar kat depan kedai LV..huhu

Musee du Parfum

Anda tgk cerita Perfume? Instrument yg dipakai dlm cerita tu ada dalam muzeum ni.
Entrance is free!

Opera House (Palais Garnier)

Champs Elysees Avenue

Patutnya kami kena berjalan lahi ke Arch de Triumph, tapi disebabkan semua dah penat, kitorang pun decide untuk balik berehat, makan maggi Rolton, solat, adn kemudian sambung balik untuk melihat keindahan Paris di waktu malam.

Night view of:

Musee du Louvre

Eiffel Tour


Arc de Triomphe



Paris ni sebenarnye dalam 1 hari je kita boleh lawat semua tempat(kalau pergi je tp x masuk la muzeum2 tuh, muzuem 1 hari pun x cukup kalau nak round betul2.) And masa penjelajahan kitorang ni, yang paling kelakarnyer, kite punye la nak tnye orang mana bangunan ni, mana bangunan tuh, rupa2nya depan hidung je..hampeh tul.. Anyway, trip kitorang memang terbaik!

Area2 Gare de Lyon

Metro di Paris

p/s: 1st day je dah pergi hampir semua tempat, hari2 yg next dah tau nak pergi mana dah..hehe
Posted by Picasa

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

About Me..ek?!

My photo
moscow, Russia
Pelajar perubatan tahun 5, 1st Moscow State Medical University (MSMU), Rusia. Anak jati Negeri Sembilan. Masih lagi belajar dan belajar dan belajar dari kehidupan ni.