Wednesday, November 4, 2009

hasil daripada study Anatomy


Tengah2 study Anatomy (ade control Khamis nih), tetiba perut aku lapar la tersgt2, padahal baru je lpas makan kt Mendeleev tuh.. Pikir nak mkn maggie jer, tp boring plak.. So aku pun pasang niat untuk nak masak mushroom sup. (Diingatkan bahawa aku nak masak ni kul 2.30 pg!!) Takat ni baru trial yg ke-2 aku masak mushroom sup.. And yg 2nd trial ni la, hasilnyer wa nak cakap sama lu...MELETOOOOP!!!

So disebabkan x nak kedekut, n nak berbangga sedikit atas kejayaan aku ni, aku pun 4 da 1st time nak share resepi mushroom sup aku ni..hehe

Bahan-bahan:

periuk nasi/rice cooker (sesuai untuk yang nak masak dlm bilik, kul 2 pg,malas nak g dapur)

cendawan button yang dihiris halus, (ade yg besar ckit2 pun xpe, lg sedap..ley kunyah2)

butter

tepung gandum

cube ayam

bawang putih

susu minum

black pepper

daun petrushka (ape2 daun pun boleh la, xde pun xpe)

garam


Cara-cara


1.Panaskan butter dalam periuk and tumiskan bawang putih, (jgn sampai garing!)

2.Masukkan pulak cendawan button tuh. Tunggu la sekejap kasi dia berdecey

3.Masukkan cube ayam bersama air sikit and kacau.

4.Lepas tuh tambah plak tepung gandum. Make sure tepung gandum tu bancuh ngn air before tuang ke dlm periuk(kalau tak potensi untuk sup anda menjadi berketul2 amatlah tinggi)

5.Taburkan daun petrushka, black pepper, n garam secukup rasa.

6.Tunggu sampai dia mendidih, and lepas tuh baru tambah susu.

7.Kacau2 sikit lepas tuh terus tutup suis. (Jangan tunggu sampai susu tuh mendidih)

8.Isikan dalam mangkuk, amik gambar, n letakkan dalam blog.. =)


Ok, nak sambung study balik.. Happy trying and enjoy the sup!

3 comments:

alia shah said...

aimi!!!
nnti ak cbe resepi ko :)

syahir abu sahmah said...

mi, nak like post nih leh x?
hahaha

i.am.me said...

alia: slmt mencuba =)
syahir: hehe..thnks!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

About Me..ek?!

My photo
moscow, Russia
Pelajar perubatan tahun 5, 1st Moscow State Medical University (MSMU), Rusia. Anak jati Negeri Sembilan. Masih lagi belajar dan belajar dan belajar dari kehidupan ni.