Sunday, July 17, 2011

day 3 : saka??!

3rd day

kan tadi cakap, pagi2 kul 8 mesti ada "row call" (haha mcm kat MRSM plak).. bentang2 kes, sampailah ada satu kes ni pasal angina(sakit dado).. tetiba "big boss" terus tanya kat aku pasal unstable angina... fuhh selamatlah masih melekat ilmu tuh.. ley la jawab sikit.. (tetiba teringat kat yenikeva..tulah, bagus cikgu strict2 ni..hehe), tapi soklan2 lain aku senyap je lah..xtau den nak jawab eh.. ada tu dia cakap pasal red flag headache, aku plak duk dengar reflux... aiseh.. sabar je la~ tapikan, apa yang aku perasan, doktor2 kat sini cakap slow (bukan slow lambat tapi perlahan sgt) betul lah, nak2 plak doktor berbangsa I, lambat gak aku nak pick up apa dia cakap.. agak2 x paham tu buat2 angguk je..aku rasa muka aku pun berkerut2 kut nak memahamkan...huhu...

anyways.. ada satu patient ni... aku xde la pulak nak baca med card dia.. tapi dari jauh aku nengok dia memang macam pelik je sikit... tatkala dr mugu gi tanya2 dia...oooh barulah tau patient ni histeria.. Nama patient ni A, tapi ngaku diri dia K dan berumur 500 tahun.. siap kat kad tu ada tulis, "claim living in the darkness".. Dr.Mugu tanya kat budak tu aku sape (sebab aku berdiri kat tepi dia, x pasal2 aku jadi mangsa..huh!), pastu budak tu dengan pandangan mata maut cakap "aku x kenal dia, tapi aku kenal orang di belakangnya.." AAAARRRGhhh sudah!! sape plak kat belakang aku???!!.. Dr.Mugu tanya lagi, sape kat belakang dia tuh? Dia jawab lagi, " penjaga dari keturunannya sendiri" waaaa!!! terkedu aku seketika.. haishh macam2 lah... x pasal2 aku jadi buah mulut nurse2 ngn MAs... hehe.. ooh ye, dr.mugu tanya gak belakang dia ada apa, boleh x budak tu cakap ada kepala harimau..haishh, lagilah macam2...

Sapelah sangka, dalam masa seminggu ni macam2 ada.. mesti lain daripada biasa.. tu cerita pasal saka... belum cerita pasal kene marah ngan MO..meh sini nak cerita..

Masa tu xde patient sangat.. aku pun borak2lah dengan student2 nurse kat situ... borak2, gelak2, tiba2 datang MO sound aku depan nurse2 tuh.. rasanya dia x kasi aku borak2 kut.. and advise aku buat tu buat ni, bukan just duk relax2 jer.. walaupun terasa panas sikit telinga, and even ada student nurse yang pandang kat aku, maybe dia ingat aku nak breakdown kut..hehe.. tapi actually aku lagi rasa seronok, care jugak diorang ni kat aku... huhu..aku pun terus gi approach patient and wat macam apa yang MO tu suruh... taat kan aku?! hehe

hari tu jugak, kebetulan ada patient yang menghidap endometriosis.. So dapatlah aku tengok doktor buat VE.. dia offer kalu nak buat..tapi disebabkan ilmu xde lagi, duk main raba2 kang tapi x tau pape...so x pelah..i'll have my chance later.. (amboi suke hati jer =P) haaa, x cukup ngan tu, ada plak patient constipate/sembelit.. nak dekat 2 bulan, skang baru datang..pelik betul... tengok2 dah bleeding teruk dah.. nak duduk pun dah x ley.. ishh x paham betul..

hmm, basically tu je yang aku mampu ingat... sekarang ni aku jabatan perubatan.. nak kata memang jauh berbezalah dengan A&E.. huu, i miss every moment i had in A&E.. hmm, nape dengan medical department? haa, i'll tell you later! dah tu jer... malaysia kalah dengan S'pore..! bye

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

About Me..ek?!

My photo
moscow, Russia
Pelajar perubatan tahun 5, 1st Moscow State Medical University (MSMU), Rusia. Anak jati Negeri Sembilan. Masih lagi belajar dan belajar dan belajar dari kehidupan ni.