Wednesday, July 6, 2011

adios tahun 3!

ok, cukup 10 minit aku duk berangan depan screen putih ni.. jom start!

Alhamdulillah selesai jugak akhirnya tahun 3 aku dengan jayanya! Walaupun pada mulanya rasa macam x mampu je nk lalui tahun yang paling hectic dan "ganas" ni, tapi akhirnya berjaya gak ke garisan penamat.. woot woot!

Walaupun tahun 3 ni femes dengan kekejamannya, tapi instead of rasa benci, aku rasa rindu plak kat tahun 3 ni.. Tahun ni lah aku mula pikul tanggungjawab yang berat.. (Walaupun diri ni xde la siap sedia mana. xtau apa yg diorang nmpak kt aku tah~).. tak terkira banyak aku mengomel sorang2, mengomel dengan member, yang aku x mampu nak buat 2 kerja dalam masa yang sama (agama vs study), and tah berapa kali pulak rasa nak berhenti tengah jalan.. Tapi macam Allah dah janji, Dia akan tolong orang yang tolong agamaNya.. n nak cakap, kalau Allah nak bagi tu, Dia akan bagi je, x de apa yang nak halang..

Alhamdulillah, untuk exam final kali ni, dengan 5 paper nak kene belasah (terbanyak compare year2 lain), 5 -5 paper ni jugak boleh kata aku dapat result yang terbang warnanya (flying colours).. And sangat2lah aku sedar, result yang aku dapat semua ni bukan nye sebab aku ni pandai sangat or rajin sangat, (waktu nk exam pun still banyak je lagi main2, x de beza pun) tapi sebab memang Allah nak bagi..

exam 1st pat anatomy : ade je jawab salah, tapi cikgu tolong gak (mungkin sebab cikgu kelas sendiri)

exam 2nd pharmaco : mulanya cuak gila sebab nama kene panggil wat exam ngan cikgu yang agak payah nak score, tapi tiba2 cikgu tu boleh senyum2 lagi dengan aku, and bagi can aku betulkan jawapan semua

exam 3rd internal disease : exam ni jawab dalam masa 5- 10 min camtu je kut.. huhu.. dapat soklan yang memang aku familiar =)

exam 4th gen. surgery : exam ni.... hehe... ikut markah previous2 je =P

exam 5th pat physiology : gi jawab dengan cikgu sendiri, (sebab cikgu sorang lagi que dah panjang) cikgu tanya soklan, jawapan yang keluar mostly dibalas dengan "NO!", tapi last2 bagi markah ok gak.. serba salah rasanya.. kata2 cikgu yang x ley lupa, "hari ni burung x ckp byk pulak?" (sebab dalam kelas aku ngn sorang lagi member digelar burung sebab ckp byk =.=')

kalau tengok balik lah kan, memang kat rusia ni, sistem exam dia memang berbeza dengan kat malaysia.. kalau kat malaysia, banyak tu yang ko baca/tau, banyak tu lah markah yang ko akan dapat.. tapi kat sini, x tentu, memang luck/rezeki or apa2 yang korang nak panggil.. ada je orang yang selalu habis buat colloq (exam after abis topik) awal, tapi bila final tersadung, ada pulak orang yang memanjang x prepare nk wat exam on da spot, lepas tu baru terhegeh2 cari cikgu the next week or even the next2 week, tapi bila final ok plak.. dan sebabkan sistem kat sini macam ni, aku dapat belajar something, kun faya kun.. macam aku cakap tadi kalau Allah nak bagi dia akan bagi je. and sama gak kalau dah dia x nak bagi, kau buat lah camne pun, tetap x dapat..

Apa yang aku belajar kat sini, pergantungan kita kat Dia akan lebih kuat, apa yang kita buat hari2 akan influence kat kita balik.. Aku selalu merungut (emo betul aku ni..huhu) issh x aci lah orang lain ley suke2 ati ponteng kelas, ponteng lecture, tapi kita kene gi.. Bila blajar x je paham2 pun, paham lagi orang yg x gi lecture tuh.. even sampai satu tahap, aku da skip 2 -3 lecture jugak sebab saje nk rebel.. tapi mungkin ni lah salah satu penyumbang, mungkin??...wallahualam



selamat tinggal tahun 3! thnks for everything ^^


guess what, agak rindu kat exam period aritu, solat terjaga, solat sunat/qiam sume ade wat.. harap still dapat maintain walaupun cabaran waktu cuti ni sangatlah kejam kat kita... Ya Allah bagilah kekuatan.. aminnn



oops tiba2 terfikir, disebalik banyak benda2 lagha yang aku buat (makin hebat plak lagha nye tahun ni..huhu), Dia bagi gak aku result yang best2..harap sangat2 ni something yang terbaik untuk aku.. dan bukan untuk menjauhkan lagi... (kan kata2 femes, nikmat tu jugak boleh jadi ujian untuk kita.. huishh takut!)



p/s packing2 barang untuk balik ke Malaysia =)


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

About Me..ek?!

My photo
moscow, Russia
Pelajar perubatan tahun 5, 1st Moscow State Medical University (MSMU), Rusia. Anak jati Negeri Sembilan. Masih lagi belajar dan belajar dan belajar dari kehidupan ni.