Saturday, April 3, 2010

Islamist, Jewist, Christianist, Hinduist, Buddist......

Selain Islamist, pernah ke kita dengar or lihat kat media term-term yang lain nih berkaitan dengan keganasan atau perang2?? Xde kan... Nak kata masyarakat yang beragama selain Islam xde yang pernah abad diorang berperang.. begitu ker?? BS!

Nak kata, negara US, yang dok perang sana perang sini nak menjatuhkan negara2 Islam seperti Afganistan, Iraq, xde plak media kata Christianist2 yang melancarkan perang dan membunuh ramai org awam. Negara Israel yg x abih2 nak merampas tanah Palestin, xde plak sebut Jewist2 ni telah mengorbankan ramai wanita dan kanak2 yang tidak bersalah, tmpat2 awam dan sebagainya. Tapi apabila berlakunya satu serangan balik daripada negara2 yang ditindas ni, atas dasar untuk mempertahankan diri, keluarga dan negara, mulalah "pihak2 itu" mengheboh2kan, Islamist!! Islamist!! Islamist!! Ada patutkah?!

Pemikiran kita sekarang dah habis dicuci oleh orang barat, aka Ghazwhul Fikr(perang pemikiran). Sesetengah dari kita tidak diperang dengan keganasan, tapi pada pemikiran kita.. Kita telah berjaya dijauhkan pada al-Quran dan sunnah. Sebab tu kita dah x hirau dengan apa yang berlaku pada saudara2 kita yang berada jauh di sana. Bak kata seorang member, "Orang Islam sekarang seperti "Singa tapi berkelakuan seperti kijang". Mereka x sedar, bahkan x tau pun yang sebenarnya mereka ini hebat seperti singa, tapi sekarang, semuanya hanya berdiam diri, ada yang pengecut, dan sentiasa menjadi mangsa.

Bila terfikir2, memang benar setiap yang Allah lakukan ada hikmahnya disebaliknya. Bila berlakunya sesuatu cth; bombing kat Moscow nih, sesuatu yang berlaku pada batang hidung kita, barulah kit alebih peka dan sensitive terhadap masalah2 seperti ni. Mungkin Allah nak suruh kita bangun dan buka mata kita seluas2nya, agar kita tidak lagi tidur dan terus tidur didodoikan dengan kelazatan dan keenakan yang disajikan oleh "pihak2 itu."

-nota untuk diri sndiri-

p/s x ingt sgt 4 sure ayat yg singa tuh (lupa lah nama bnatang lg sekor), tp tu la maksud yg nak disampaikan.

2 comments:

aBnaK mUQaTTaM said...

tahniah..sy suka entry awak yang ini..tp itulah kita umat islam sekarang..nabi S.A.W pernah bersabda,umatku pada akhir zaman ini bagaikan buih2 di lautan..buih2 tu mcm mne?bykkan tp tiada manfaat..kita semua da tau ttg itu,tp tetap x nk bangkit..sekadar renungan untuk diri sendiri..

Anonymous said...

tahniah..sy suka entry awak yang ini..tp itulah kita umat islam sekarang..nabi S.A.W pernah bersabda,umatku pada akhir zaman ini bagaikan buih2 di lautan..buih2 tu mcm mne?bykkan tp tiada manfaat..kita semua da tau ttg itu,tp tetap x nk bangkit..sekadar renungan untuk diri sendiri..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

About Me..ek?!

My photo
moscow, Russia
Pelajar perubatan tahun 5, 1st Moscow State Medical University (MSMU), Rusia. Anak jati Negeri Sembilan. Masih lagi belajar dan belajar dan belajar dari kehidupan ni.